Something ends because there is something better lined up in the future

Something ends because there is something better lined up in the future

Tuesday 7 April 2015

JPAMARA Interview Experiences

Assalamualaikum :D
so today tergerak hati nak share pasal interview haritu actually dah lama dah
so guys kalau nak tahu dpt ke tak Iv kene lah rajin2 check dekat portal Mara
kalau dapat tapi tak check tak ke melepas tuh

And so 25 March haritu dia panggil interview dekat UITM Seremban 3
so aku buat lah research2 semua tanya senior tanya org yang lebih berpengalaman
okay so here's the story,

dia ade dua session and dua2 session ni adalah group discussion and group presentation
satu BM satu BI.
so masa BM aku dpt tajuk Sukan and BI tajuk Leadership and Volunteerism
and Alhamdulillah I manage to jawab semua lah 
dia IV Isnin sampai Khamis tapi aku dapat masa hari rabu
so hari isnin yang aku tahu tajuk pasal pelancongan and pasal alam sekitar
selasa pasal teenage problems
so nanti agak2 lah ape yang akan keluar

berbanding dulu ade banyak session Irfan Nadim kata
ade debate lah ape lah so tahun ni berbeza sikit maybe they want to make things easier kot
so maybe untuk tahun depan pon maybe lain sebab x nak cliche sangat.
lagi satu dgr cite Iv is the last filter. Dia dah siap filter kita nye assessment yang buat online tuh
and lagi satu masa kita kene iv tuh dia filter sijil2 yang kita submit tuh
so guys insert me in your prayer
may I got this thing :D 

So this is my tips:
firstly jangan gelabah and nervous bila rasa nak buat semua tuh kau pikir lah
"aduh penat ah gelabah useless" so automatically kau takkan rasa nak gelabah
kau lepak je lah bukan Iv-ers makan org

Kalau rasa x boleh nak ckp tuh kau mcm diam jap pastu heh entah lah nak buat ape sebab x pernah cmtu tapi kalau aku ade gak buat aku akan start merapik alah buat lah pickup lines yang gempak sikit cover line ah nahhhdont worry dia tgok cara kau ckp je betul ke tak tu belakang cerita

lagi satu kau kerap lah baca newspaper tgok berita ke dengar radio Hitz.fm ke supaya improve language and boleh tambah knowledge. Haritu aku ade insert pasal Malaysia negara top 5 obesity kat asia. Actually x pernah dgr pon tu pon kawan aku bgtau masa discussion. so aku pon buat lah introduction and they really impress. So banyak2 lah immpress org dengan knowledge korang

then masa group discussion pastikan kau bukan passenger ah bagi idea banyak2 sikit pon tak pe kadang2 Iv-ers x pandang pon presentation kau sebab dia tahu ramai skang ni budak outstanding dia nak tgok working in groups kau

pastu bantu2 lah kawan kau kalau kawan kau x dpt nak ckp. Iv-ers suka kat org yang suka bantu kawan kau

Jangan conquer . ade tuh mcm dia sorang je nak ckp dr awal smpai akhir muka Iv-ers pon dah berubah dah aku pon lagi ah menyirap dia mcm nak menyerlah sendiri je. Kesian ah kat org lain. Tapi diam sgt pon x leh kene so-so lah


hmm tu je kot so pic for today :

Tahun ni berlainan sikit sebab pakai baju sukan utk memudahkan pergerakan dalam kumpulan
mesti ramai pikir sebab ade latihan kegergasan pulak kan.
actually pakai camni teringat waktu orientasi f1 dekat STJ dulu haha

So this is Qilah my perfect mate haha. Jodoh berpanjangan (peah jeles lah tu)
sebaik lah dia ade teman aku hari tu kalau tak berseorangan lah aku 
This is my schoolmate sorang dah jadi ustad hahah from right Ustaz Imran and middle Walid
dah lima tahun dah x jumpa actualy nampak Nuri jugak tapi x sama kelompok so x dpt lah nak jumpa panjang
thats all for today. Good luck guys for your becoming Interviews
ingat lah kata2 ni
"Budak straight A's melambak tapi scholarship untuk dua orang je"
#deep interviewers tu ckp haha so pandai2 lah cari soft skill korang okay 

and wish me luck for Ujian bertulis PNB hari Isnin 13 April ni kayh :D

ADIOS :3

No comments: