Something ends because there is something better lined up in the future

Something ends because there is something better lined up in the future

Thursday 19 March 2015

SPM My Tecchnics And My Goals

Assalamualaikum
Bismillahirahmannirahimmmmm :D
okay so today aku terbukak Ask.fm aku adelaaaa Idk sis or bro yang mintak
Untuk aku meng-update pasal SPM highlight sikit untuk
CEMANA TECHNIC UTK JAWAB ADDMATH CHEMISTRY PHYSIC AND BIOLOGY

Credit to those yang tanya :D

Hmmmm so okayh la I made up my mind untuk berkongsi sikit
Walaupon sebenarnya technic aku x effective kat org lain unless kat diri sendiri but belum cuba belum tahu kannn
Okay the truth is aku ni tak da la pandai sangat gifted sangat
So ahhh sukati lah without any further a due

AKU JENIS CONSTANT-STUDENT
Banyak sebenarnya jenis2 student dalam dunia ni yang dicorakkan oleh diri sendiri
It starts with yourself. The turning point is about how did you fell and you wake up!
My advice is kalau u ni pelajar perempuan, jadi la constant
Because we don’t expect what gonna be to ourself right. Tapi if u were a guy so sukati lah nak jadi constant or accelerate or even worst decelerate
Selalunya lelaki akan accelerate and kita x kan expect even though dia ni budak underdog dulu
So never judges guys sebab die org ni akal melarah tapi x reti guna tapi bila dah tergadah baru reti nak guna
So conclusion nya start drpd form 4 lagi kau kene jadi budak2 ranking kat sekolah kau
Bukannya bila nak SPM baru nak mula LOL *sigh*

Lagi satu kalau nak aku ajar boleh tapi kene revise dulu ape yang kau nak aku ajar
Jangan lah suruh aku ajar fr0m A-Z memang x ah. Aku suka ajar fast learner tapi kalau slow learner kebanyakkan kene tinggi2 sikit suara. Tak caye Tanya batch ngan kawan2 aku cemana aku ajar. And camtuh lah jugak kalau kau nak suruh org lain ajar. Camtu jugak dia rasa sama jugak mcm mana aku rasa. Tapi tolong kkawan ni banyak manfaat dia. Ilmu kau berpanjangan and dpt pahala :D

Ade tips sikit. Masa aku upper form aku x de bukak buku rujukan pon so x yah la nak memabzir sgt beli buku melarah2 buat abis duit je. Nak jimat pergi ah recycle buku senior kau. Tak pon pinjam kawan2 kau punya. Negotiate lah sikit ngan  kawan2 masa dia x nak guna tuh. Tapi tiada paksaan dalam mana2 agama untuk beli buku rujukan. Kalau kaya belia ah. And kalau nak beli kene pandai pilh but don’t ask me nak beli jenama mana.

Okay lets proceed :D
Hmmmmm kita bukak subject pertama kita : AddMath
Okayh sebab ape bende ni killer sgt kat umat2 sekolah menengah padahal
Bagi aku bende ni as easy as peas (jet2 sikit)
Mase upper form x pernah x dpt A tapi trial aku je B+ sebab ade kesakitan yg tertanggung masa tuh (who knows right)
Hmmm susah? Mentality je tuh dik oih. Senior kau ah suka takut2 kan dah dia x belajar betul2
Then dia condem and takut2 kan kau kau lek je
Okayh to STJ anda sgt bertuah kerana dapat cikgu2 Add yang masyuk
Ok my technic is baca nota. Aku suka buat nota masa cikgu ajar. Jgn malas please,
Anggaplah yg cikgu ajar tuh precious gila pastu x nak bagi hilang just in a blink kau buat ah nota.
Walaupon nota tu kau sorang je yg paham just go on lah. Jangan lah kau peghati je cikgu ajar Add tuh kat depan at least catat catit lah sikit. Then masa nak exam tuh kau baca lah satu2. Kawan aku pernah ckp aku gila sebab aku baca nota add bukan buat latihan.
Aku sebenarnya malas nak buat latihan sebab latihan tuh cliché sgt. So aku baca lah step by step nota2 yang aku buat. Latihan tu mesti buat lah. Aku jarang buat tapi kalau kau slow learner kau buat lah. And jangan malu untuk jerit kat dalam kelas -Yes Aku boleh buatttt!!! Sape nak aku ajar….?
Sebab bende tu akan release kan tension. Bayangkan bende2 yang susah kau dapat buat so rase puas akan timbul di situ
Satu lagi kau kene kerap berguru dengan cikgu2 and GM and kawan2 kau yg lejen tuh
“Walaupon bodoh untuk 3 minit tapi pandai selama2nya tak pe”
And jalan kerja tuh kalau boleh rare sikit tapi jangan rare sgt biar mudah cikgu nak tanda.
Budak STJ galakkan lah diri anda untuk membaca module2 cikgu Hashimah tu.
Masa nak dekat SP banyakkan latihan lagi2 skang ni main ngn KBAT
so tu rezeki masing2 lah KBAT tuh yang pasti sebenarnya jalan kerja sama je tapi soalan je yg berbelit. Al jangan risau ah guys by the time u will get used to it :D

Aku sayang nota aku nanti aku dah ade cucu maybe aku pass kat dia kot hhahaha
#precious
Okayh next my favourite subject- Chemistry
Aku tak tahu lah kenapa minat sgt maybe sebab bende tuh susah and kau nak jadi rare yang kau sorang je pandai bende2 rare ni (paham tak ape aku ckp LOL)
Tak susah mana lah complicated sikit je lancar2 dahh and paham ape yang kau lancer dah.
Maybe sebab module Chem STJ k0t yang lengkap so x de ah susah sgt nak belajar
But subject last f4 n f5 tuh kene bukak buku tebal gak sebab x kan lah kau nak expect cikgu bagi banyak general info kat kau. Pandai2 lah pikir kot.Manja sgt tuh.
Bila dah habis chapter or semua chapter masa tuh la best nak buat revision.
Sumpah best revision chem. X perlu de buku tebal2. Okayh chem ni kene buat latihan
Berpijak di bumi nyata bak kata Teacher Gee. Haha #tb
Mcm belajar Medic kene lah theory+practical
Tak leh la kau belajar atas awan je theory je. Kene practice lah. So my saranan is buat buku past year and beli buku latihan sendiri. Aku ade dua buku past year oh x tiga kot. Satu aku buat sendiri satu untuk buat ngan teacher satu lagi buat koleksi hahhaa…
Kene rajin gak browse2 periodic table masa but latihan catat lah Mg Au Cu Fe Rb tuh ade ape.
Kau kene minat dekat semua element baru boleh kau belajar chem. And cara nak jawab soalan InsyaAllah nanti cikgu2 kau tolong la bagi ceramah ke bengkel ke ape ke pandai2 ah
Okay so sum up for that kalau nak score chemistry kene suka explore sendiri.

 
Sila sayangi module anda yang lejen2 kasi. Jangan simpan merata2 menangis kot kalau hilang
After that- Biology
Sangat2 best bila belajar paham sebab its all about things around you. Tak minat macam mana pon kene paham dan INGAT. Bio ni to be honest memang senang nk paham nak belajar tapi susah nak score sebab dia punya markah precise tak leh kene tinggal satu patah scientific name pon. Jangan buat essay yang merapu kalau kau x reti nak explain. Memang x de kaedah lain dah nak score Bio ni kau kene RAJIN BACA dan RAJIN HAFAL,
HAFAL HAFAL HAFAL HAFAL!!!!!!!!
Walaupon bende tuh kau lah yang paling malas sampai dpt tittle raja pemalas sekalipon kau kene buat gak
Okayh buku yang aku revise is BIO SCORE. Tak tahu ah sape founder dia tapi memang superb lah sebab ape yang keluar exam paper exactly dalam tu and permarkahan pn sebijik dalam tuh
So sebelum masuk kelas pon kalau kau x pernah belajar sekalipon bende tuh tapi kau rajin baca InsyaAllah kau dapat. Yang penting buku tu paham lah. Setiap org berbeza tapi sukati lah nak ikut ke tak for sure aku x paksa… (promoter tegar Bio Score) Lagi satu Haffa Izzah ni korang kene
Suruh cikgu jemput dia lahhh walaupon dia laju tapi boleh je kalau kau dah habis revise f4 f5 by yourself.

Nampak tak buku ni mcm vintage haha dah dua geenerasi pakai so dia macam nazak sikit

Lastly- Physic
Okayh gelak sikit HAHAHHHAHAHAHA
F4 cikgu YM yang ajar aku. Sumpah x paham and masa tuh asal kelas fizik je rasa mcm nak nanges. Sebab tak paham. Dia banyak konsep. Walaupon begitu jangan putus asa guys! Keep your head high and try reach upon the sky. Erceyhhh
So by the time I want to give up aku terjumpa buku Mozac Physic *bersinar sikit* and aku pinjam dekat akak dorm aku Kak Wan
Masa tuh I taste the sweetness of Physic tak tahu kenapa bila belek2 je buku tuh baca je satu2 and then buat latihan sepertimana step yang ditunjukkan dalam tuh aku rasa mcm physic ni senang lagi2 bab f4. Walaupon dulu sampai skang aku menyumpah2 phy ni smpai nak masuk U ni aku x nak jumpa subject physic lagi. Betul takk tekaan aku, korang mesti minat bab2 physic yang tak berkaitan ngan mesin and electrics and electronics. Betul tak?
Tapi sebenarnya tu lah paling senanag nak revise. Aku mengaku masa nak dekat SPM aku amik masa 3 minggu utk revise Physic je setiap hari physic smpai objectives aku dapat 47/50 baru lah aku stop. Kalau nak jawab subjectives make sure guna ayat sempoi tapi biar paham.Jawapan dia kau buat panjang2 tapi skema ckp 2 ayat je tak ke frust tuh. Kene banyak buat latihan ah smpai kau betul2 mahir. Aku pon x leh nak ckp banyak pasal physic niyh sebab niyh lah subject terakhir yang aku Wajib suka hahha.
Buku ni pon hampir nak masuk kubur. Sebab tekun sangat belek2 buku ni sampai muka depan pon dah tercabut

So memabantu tak entry ni? Please comment kayh if u want more. Hopefully banyak lah reader from budak2 yang baru nak masuk f4 ni. Sebab waktu f4 ni lah nak tunjukkan kan kejaguhan kau. Bukan dekat kes didplin tapi dekat killer subject niyh, Find the interest inside yourself. Without it you never gonna reach the end. Jangan paksa diri belajar kalau dah tersengguk tu means kau kene take a nap 10min n suh kawan kau kejut and jangan smpai terlajak lak and lagi teruk kawan yg kau suh kejut tuh terlajak sama #tb

And if you wanna find out more pm lahhh ye jgn memalu. I have many social net just to reach you guys (terharu tak). Ingat kalau pandai tapi perangai x okayh memang x kemana
Semua org takdir berbeza. They have highs you have low as the earth is round you someday gonna be up and they will be at the bottom. Trust Allah. Rely upon him. But what is friend means to you? We should be completing each other spaces :D #hostellife


Okayh that’s all kot . Last but not least, doakan my future, my becoming interview my scholar. Medical Student to be :D

ADIOS :3

No comments: