Something ends because there is something better lined up in the future

Something ends because there is something better lined up in the future

Wednesday 11 May 2016

Kolej MARA Kulim : Pra-U USM dan Oddityx ❤

Assalamualaikum and salam satu Malaysia…

So here I wanna share about my unit in Kolej MARA Kulim which is Pre-U USM (all hail oddityx) yeahhhh!!! Established on 22 June 2015 (a day after my birthday. So I will remember the most) Okay so we were given name ODDITYX.

Outstandingly.Dedicated.Determined.Individuals.That.Yearns.Xccelence

Haa moga2 paham lah. Okay so kami adalah para pelajar satu2 nya yang berdiri dibawah University Sains Malaysia dalam peringkat Pre-U. tak de dah yang lain kami je laa satu dalam dunia ni. Okay antara kami adalah para pelajar tajaan MARA dan JPA. Tahun ni paling ramai JPA (79) and MARA (42) orang. Ni batch 15/16. Iaitu Kohort Ke-5. Next batch tak tahu la macam mana. Sebab dengar cerita JPA dah tak hantar ke India. So maybe mereka ni penyambung generasi di USM local lah kot hmm hmm. Okay kami antara yang akan fly India dalam course medicine. InsyaAllah September 2016 jika diberikan rezeki dan lepas syarat2 yang ditetapkan dalam perjanjian, kami akan fly. Mohon semua doakan kami semua berjaya lepas. And there are a few tajaan MARA yang akan ke branch USM di seluruh Malaysia (sedihnya berpisah dengan 29 orang tu..)

Dekat sini kami terbahagi kepada tiga kelas, USM A, USM B dan USM C (mine was USM B) 
*saja la nak bagi tahu incase nak tahu*
Okay dekat peringkat foundation semua akan belajar bende yang sama tak kesah lah medicine or Local USM. korang akan revise balik subtopic SPM, so if rasa buku waktu SPM membantu boleh bawak terutamanya Biology. physic SPM tak digalakkan bawak sebab nota lecturer dah padu.

These are the subjects:

TMX 101/102 – Mathematics
TKX 101/102 – Chemistry
TLX 101/102 - Language
TBX 101/102 - Biology
TZX 101/102 – Physics

Then you have to know about syarat lepasan untuk fly:

-Pointer CGPA wajib 3.5 keatas. (nak selamat target 3.75)
-MUET Band 4 keatas // IELTS Band 6.5 keatas
-Lepas Interview oleh USM (basically dia buat waktu Sem 2)
-Lulus ujian BTN 

selebihnya serah kepada Allah SWT. 
Tunggu surat tawaran untuk masuk degree dan teruskan kehidupan

Jadi bergembira lah anda. Nak cerita sikit, foundation USM ni senang sungguh. Tak tahu nak describe macam mana, tapi memang korang takkan terlepas drpd pointer 3.5 keatas. Yang tidur dalam kelas pun boleh dapat 4.0. Mungkin rezeki. Tapi memang lecturer suka bantu kita dengan markah carry mark. Lecturer2 semua baik2 and penyanyang, you’ll feel yourself like homie. Akak nak pesan, jangan la tolak tawaran ni kalau dapat. buat istikarah banyak2 mintak petunjuk. Hmm apelagi ek. Hmm tu jelah yang korang perlu tahu pasal USM punya unit. Anything to ask just drop your question below, InsyaAllah I will reply it sooner or later. btw if you wanna know about Kolej MARA Kulim environment you can read the previos post.

See you this 20th June 2016 dear Pre U- USM 16/17 intake
















Okay next:

MY EXPERIENCES WITH ODDITYX

Your future Doctors and pemimpin negara
Yay. Ni yang berkobar ni nak tulis hahaha. Best sumpah tak tipuu. Dalam banyak2 batch dekat KMKu ni aku rasa ODDITYX laa batch yang paling aku sayang (mestilaa sayang). Die org dah banyak ajarkan aku kehidupan. Thanks guys. Appreciate it. (kan best tulis blog boleh letak emoji.). Haih sayang nya korang. Batch ni rapat gila. First masuk dah buat High Community (HiCom). And Hicom lah berperanan memeriahkan activiti batch. That’s why senior2 jeles kte orang banyak aktiviti. Oddityx ni ramai yang rajin buat kertas kerja so banyak laa aktiviti yang dapat dibuat bersama. And the fact is, group whatsapp batch ditubuhkan sebelum daftar di KMKu.

Batch ni padu and gempak gile tak tahu ah nak cakap macam mana
(follow us on Instagram ; @oddityx)
Hahahaha sorry terpromote. No words can describe lah keutuhan kami macam mana. Kami selau care each ada. Sebab kami sayang each other. Yang lelaki jaga wanita , yang perempuan menolong lelaki. Seems like a family. NOO!! We are family. Tak sabar nak sambung kehidupan lagi 5 tahun dengan korang dekat India. Guys, don’t let me slip away, protect me as you could. Ceh tetibe sedeyh…

Things I fancy the most is the brotherhood and sisterhood that they create. Ingat dulu sebelum masuk sini aku nak jadi jahat HAHAHA and dah penat jadi baik (acah) end up, they give such a cool environment untuk jadi manusia berguna macam die org. Kalau nak tahu, die org punya background ni bukan calang2 drpd SBP yang top2 MRSM yang power2. Ade je drpd sekolah biasa2 tapi aku tabik doh die org sebab mampu dapat straight A+ walaupun duduk environment sekolah harian . Hampir semua dekat sini masuk dengan Straight A and Straight A+ (peh such an idol for me). Aku bangga doh promote korang dekat kawan2 aku (astaghfirullahalazim ter Riak pulak).Ade tuh kepimpinan hebat gila (tu yang aku jeles and tak tahan kalau boleh nak lebih drpd die org. Ha tamak ferra tamak) HAHAHAHA. Ade tuh baik gila ade tuh kerek gila HAHAH ade tuh alim gila (credit to abang and kakak DQ) ade yang sakai sentiasa ade tuh nerd gila but when they enter USM semua perangai berubah mmenjadi satu perangai and nama iaitu ODDITYX (semua jadi pelik dan mapel) HAHAHAHHA. Dekat sini everybody is accepting everybody’s flaws and edges. We accept one another. That’s why I love them. No doubt.

Rindunyaa nak gelak sama2 eventho baru dua hari tinggalkan kolej HAHAHAHAH.  Die org ni kelakar orangnya. Die org ni perfect pandai tu of course ah rajin jangan cerita, semua ada. (caling for mak mertua, amik ah menantu Odddityx ni nescaya tak rugi de HAHAHA).
Sorry selama ni kalau aku ade buat korang terasa dengan aku. Well no doubt, tongue is the most powerful sword. It may hurt anybody. Sorry jugak kalau gila kuasa. Sorry if my behaviors are rude and uncontrolled. Thanks sabar dengan kerenah sakai aku ni. Nanti Jadi Doktor sama2 kalau dah terkenal nanti jangan doh lupa aku. Aku bantai sorang2. The facst is, walaupun duduk kedah aku belum mahir lagi cakap kedah. HOHOHO

My USM-B Familia
To USM-B❤…
 know that I really really really love you guys. Best soulmate ever. Tak pernah berhenti menyalak dekat orang lain ade je perangai baru yang ditunjukkan HAHAH takpe aku terhibur HAHAHA. Walaupun quantity kita sikit, tapi sedikit tu la menyatu kan kita semua,kalau tak, tak de aku tahu Wahi pernah balik mercun dekat Kamal dan rakan2. Tak dela aku tahu alip and fayot tu pendebat terbaik Malaysia. Tak de lah aku tahu, kak pah duduk Langkawi, tak de lah aku tahu semua bende pasal korang. Hidup aku best bila share dengan korang. I treasure you guys eventhough you never see and realize, I always do it secretly (OMG CANT YOU SEE??) HAHAHA. Nampak je aku buat dunno tapi tu lah kalau hati ni boleh berkata2 sendiri, nescaya hati ni plaing banyak berkata2.

Rise and shine my B4

To B4❤…
Yeah my tutorial mate. You guys wild and crazy walaupun dua org je lelaki HAHAHA. Thanks sebab berjimba and menghabiskan masa kosong dengan main game sama2 hahaha. Aku tunggu jugak bila kita akan dapat jadi tutorial terbaik hmm sampai kesudah laa tak kan jadi HAHAHA. Sorry kalau aku paling banyak memekak. Tapi aku rasa Dyra and Syida tu lagi lejen kot dalam menyakat org dekat B4. Thanks for the memories.

Hyeee abang2 and kakak2 PRD

To PRD❤…
Yeah aku tak tahu korang manusia atau haiwan yang kita selalu panggil tu. Dengan ade nya korang, hidup aku seindah pelangi (acah). Thanks sebab meluangkan masa dengan aku. Sorry laa kalau rasa aku ni tak function or overly function. Maybe I was so-called GiKu or gila kuasa sebab semua nak buat hohohoohohoho. Sorry kayh. Tapi aku tak lah sehamak Setiausaha Agong PRD KAHKAHKAH. To bella, kita org akan berpisah dengan kau soon. Bye my bella swan, jaga diri di Malaysia. Kalau free dtglaa india. Jaga baraang2 yg kite org kasi kat kau. To syamil ingat pesan tcer Fuzah, dia tak sabar nak tgok Dr, Syamil tu macam mana lagi 5 tahun. To Afina (aka syamil and Fansuri versi perempuan) ayuh laa jadi manusia balik AHHAHAA udah2 laa tuu. To Sungo in Suro, nanti kat india kau instructor fitnest aku lagi ingat tau. To fay hmm x tahu nk cakap ape, dah2 laa tuh pedo ngn budak kecik HAHAHA. To balqis, kipidap jadi ajk ds eventho dah x de ds HAHAHAHA. Kau laaa kawan travellers aku nanti kita backpackers lagi duh kita pergi kashmir ❤.To muhsin, kipidap ngn lawak hambar to Fansuri hmm entah laa dah2 laa tu perangai suka sakitkan hati orang. Tapi aku tak kesah ahh aku dah immune dgn perangai kau sejak STJ HAHAHA. Lets continue to be pembimbing (kalau org lain nak laa..)

My homie

To Ladies❤,
thanks to cheer me up whenever I feel down and stress sorry suka sangat menyanyi smpai pecah gelas and cermin dekat cube korang. Lepas ni dah tak buat dah hohohoho. Terima kasih ajar aku erti kebahagiaan . if I slip away, please take my hand and walk together, may the ukhwah continue. Yang MARA local, jangan lost contact. Nanti boleh facetime ngan aku. Kalau nak pm aku pm laa sorry kalau kene bluetick HOHOOHOHO. Thanks tahan dengan perangai aku lalallaaalaa sorry kalau kokokkan ayam di pagi hari mengacau ibadat dan study mu di hening pagi. Terima kasih tak lekang kejut aku bangun pagi. Terima kasih mengimamkan ku dan menjadi makmum ku di dorm. Yang geng badminton tu boleh teruskan kat India. Cubemate terdekat tu thanks sangat2 banyak membantu.Banyak bende kita dah lakukan bersama. Aku hope korang ingat aku. JAngan upakan akuuuuuuuuuuu wooii!!!

Memang tak de gambar lain. ni je yang mampu 

To HiCom❤,
Thanks for the good deeds. Im happy to work with you guys. Aku tahu aku selalu krik2 kan keadaan. Sorry ade perselisihan pendapat. Kalau terambil pen waktu meeting mintak halalkan. Each of you memang peh….. kalah Najib memimpin Malaysia. Hope korang jadi pemimpin yg baik and berjaya di masa akan dtg. Maybe aku akan bersara jd HiCom di KLE hehehehe. (tu yang korang nak kan? Kkkay geraklu pape roger). Thanks berkerjasama bersama dgn aku dalam satu ajk ke biro ke ape ke ape2 je ah yang aku pegang. Thanks sebab tahan kerenah aku. Sorry kalau x f(x). korang ajar aku untuk jadi lebih berkepimpinan dan bertanggungjawab. Korang buat kerja tak dapat gaji pun, aku tahu…semoga Allah balas jasa korang mengharmonikan batch. Mungkin Allah tolong dalam bahasa lain. Thanks sensei. I appreciate it. If kalau korang makes joke and annoy me, aku tak terasa pun, ape laa sgt. Aku pernah kene lebih teruk ahaha. Chillax bro. teruskan ape yang telah dibina harini smpai akhir hayat (ceh macam wasiat pulak)



To fellow Oddityx, thanks for the memories. Kenang daku dalam doamu. Come back to India in one piece.

ADIOS :3

30 comments:

Anonymous said...

Assalamualaikum kak . Saya nak tanya . Mcm mna nak mohon pra u usm ye ? i need ur reply tq kak :)

ferrarosman said...

Actually, i got pra u usm by accident. I apply for JPA scholar for medicine. Lepas tu kene buat pre U dekat usm and dekat kolej mara kulim je yang ade pre u usm sekarang ni. Rupanya dekat india ni university under usm. Tapi sekarang jpa dah x hantar medic luar negara. Kalau ade pun mara je. So nanti bila web mara scholar bukak, apply lah kat situ. Sekarang ni bukan utk student medic je yg boleh apply pre u usm tu. Other course also. Tapi make sure kene under mara la. Tapi dengar cerita, after this batch (sekarang batch tu tgh sem 2) pre u usm dekat kmku dah kene bubar. So i dunno what happen. Ape2 pun just give it a try. Sorry x membantu :(

ferrarosman said...

Tak pe nanti i try confirm kan pasal pembubaran tu(rasa nya 99% tak jadi bubar). Tapi kalau nak apply pre u usm ni kene ade scholar. Sekarang ni ade mara je yg sponsor. JPA dah x de. Dekat scholar mara nanti tekan option kmkulim pre u usm. You can email me for the update. :)

Anonymous said...

Hi saya nak tnya. Pre usm programme no kena mohon bawah mara ke di laman web kmk ?

ferrarosman said...

Dekat laman web mara :) sebab nak masuk pre u usm kene ade scholar

Anonymous said...

Hi ferrarosman. Alhamdulillah i got the mara interview to do foundation in science in KMK.Would you mind to give me your email so i can ask a little about pre usm programme ? Huhu ESP about usm-kle programme.

Anonymous said...

Hi. So if saya dpt pre usm programme with eduloan mara tu, dia akan support​ dari kmk ke USM-kle programme lah ? Mmg sume pre usm students under mara dpt peluang utk gi India tu ye ?

ferrarosman said...

Hi!!! Yeah glad to hear that. Tahniah. You can email me fararzetty@gmail.com or can check for my social accout dekat box tepi ni πŸ‘‰πŸ½

ferrarosman said...

Yep absolutely. If u are under MARA, all of your expanses akan ditanggung oleh mara from KMK setahun and in India 5 tahun. Tertakluk kepada polisi yang ditetapkan. Tahniah btw see u in India :)

Anonymous said...

Assalam kak,saya dh pegi iv mara haritu...tp nk tanya,klau kita nk sambung degree pharmacy camaner ya?

ferrarosman said...

Wasalam. Dekat ur punya offer dia tak tulis ke? Or u dapat lain and you nak tukar course pharmacy?

Anonymous said...

Firstly,tq sbb reply..Result interview tu x kluar lg...yg pra u usm ni asasi sains la kan? So,nanti klau saya dpt program ni,saya nk sambung degree pharmacy mcm mana? Btw,sya dh dpt pasum..akak rasa which one is better?

ferrarosman said...

Yang tu i not sure sebab start tahun lepas, dia dah tetapkan course so tak leh nak tukar2 tapi waktu my batch boleh pilih nak course ape. So tak tahu laa nak cakap cemana πŸ€” Btw, i recommend you to take USM! Pasum tu susah laa kena compete utk degree nanti. Kalau pra u usm ni kan sumpah senang nak lulus. Cikgu2 semua suka tolong nak dpt markah. InsyaAllah 4 flat dalam tangan. Kalau pasum tu u kena compete dgn race lain. Btw, kalau usm ni Mara fully sponsored u, waktu degree nanti tak de laa susah nak guna ptptn. Better amik Pra U Usm sebab nanti u akan terus dapat placing dekat Usm memang laa Pasum pun sama macam tu, tapi dia punya ramai yg mintak Pasum tu fuh memang ramai ah! Pra U USM is the best choice ever! No regret πŸ™ŒπŸ»

Anonymous said...

Hai akak. Nak tanya program pra usm ni kan, untuk degree boleh sambung kos apa2 pun kan? Kita boleh pilih sendiri ke nak smbung local atau oversea? boleh tak kalau nk sambung belajar kt usm penang tu? Saya tak faham la mara nnti hantar student dia belajar degree kat u mana huhu can you explain it? Then kalau kita nak sambung kos pendidikan boleh je kan?

Anonymous said...

I got aspi ukm, which one better aspi or pra usm?

Anonymous said...

Elaun mara kasi berapa eh tiap bulan time kat kmku tu dgn time dekat usm?

Anonymous said...

Tq so much for ur help..may Allah bless u

ferrarosman said...

1. Yup boleh sambung apa sahaja tapi, tgok jugak surat tawaran nanti, kalau dia dah tetapkan kena lah ikut. Tapi nanti waktu sem 2 akan ada daftar degree lagi sekali, waktu tu boleh lah neggo dengan pihak usm and mara but idk samada it works or not at your session, sebab my session dulu dibolehkan. You mintak degree apa? Medic India ke? Kalau you mintak Medic india dia akan hantar ke india la tapi tu tgok rezeki jugak, ade yang mintak medic india tapi dapat medic usm local. You kene banyak kaji lagi USM. For your info, USM ada banyak cawangan: Penang(selain perubatan & engineering), Kubang Kerian(perubatan), Trans Kerian(engineering) dan banyak lagi. Perbanyakkan lah mengkaji. Boleh je nak sambung kos pendidikan tapi like i said just now, dia depends gak nasib sesebuah batch tu 😬

2. ASPI OR PRE U USM? you can check this question dekat my other entry about Asasi Pintar UKM. I dah jawab dekat org yg tanya soalan ni huhuhuhu 😘

3. ELAUN? Okay setiap bulan dekat KMKu korang akan dapat Rm 100 ringgit sebulan plus makanan free with hostel. Tapi hostel tu bayar lifetime guna duit sendiri (which means tak de laa mara yg tanggung tapi murah je hostel. Im not sure harga sekarang). Waktu dekat USM, depends course and negara. Kalau local dalam RM 700 tapi kalau USM KLE India, 575 USD sebulan. And sebelum tu korang akan dapat pelbagai elaun seperti elaun sara diri, buku dan perlatan, flight (sabah sarawak sahaja) dan etc. Walaubagaimana pun kena tanya penaja and kene check perjanjian yg telah ditetapkan jugak. Saya JPA, saya tahu sikit je pasal mara melalui kawan2 saya yang mendapat mara 😊

4. You are welcome my dear. Goodluck and all the best for your degree life ✨✨✨

Kalau ada pertanyaan yang panjang and ada enquiries yang berpanjangan sila lah hubungi saya di social media saya. Sekian πŸ‘Œ

Unknown said...

assalamualaikum akak nak tanya mara still hantar orang gi india lagi le untuk sambung medic?

ferrarosman said...

Fortunately, yess! They still sending students. Medicine in India is one of the best in the world! :)

Unknown said...

saye dapat tawaran untuk program ni..nanti time nak buat degree boleh ke buat degree engineering?terima kasih

ferrarosman said...

Boleh. Rujuk link ni, ada list khusus degree dekat USM http://education.usm.my/# good luck πŸ‘‹

cucuqna said...

assalam kak,sy dpt scholar mara pra-u USM kursus sains..utk ke degree nnti sy prlukan brapa pointer utk ambik medic ye?
sbb kt offer letter ni dia tulis utk ijazah sarjana muda nanti kursus sains..tu mksudnya boleh ke medic ke?

ferrarosman said...

Tahniah. 3.5 keatas tapi sebaik2nya 4 flat cgpa. I tell u what, pre u usm dekat kulim ni senang gila nak dapat 4 flat. Boleh amik medic. Haah tak tulis nanti boleh apply medic InsyaAllah. Goodluck πŸ‘‹

Unknown said...

Assalamualaikum kak..alhamdulillah saya dpt kmk tu..tp btol ke batch 2017 ni akan dihntr ke usm-kle.. sbb depa habaq skrg dh x hntr����

izzati sidek said...

Assalamualaikum...akak pre usm ni sma x dgn program young talent development under mara tu?

ferrarosman said...
This comment has been removed by the author.
ferrarosman said...

Wasalam. SPC/SPiP/YTP adalah sama nama akan bertukar ikut tahun ambilan. Boleh rujuk link ini untuk makluman tambahan πŸ’ͺ🏻 https://t.co/2HJ8IDYWx1 . Pre-USM ni adalah satu2nya program asasi under USM. Nak apply kena apply program under Mara lepasan SPM tu. Dulu ada JPAMARA & MARA. Tapi sekarang JPAMARA dah tak hantar, so tinggal Mara je sekarang

Unknown said...

hye akak, saya nak tanya, untuk program pra u usm, kampus yang dinyatakan dalam surat tawaran tu tetap ke macam mana? ke dia berubah ikut course yang dipilih nanti?

Unknown said...

Assalamualakum,akak.Saya pelajar lepasan SPM 2018.Saya telah memohon Tajaan MARA untuk kemasukan ke Pra USM.Saya ingin bertanya soalan:
1.Berapa banyak pelajar yang diterima masuk ke dalam Pra USM ini?
2.Bagaimanakah struktur interview yang akan diadakan bagi pelajar yang memohon MARA ini.
3.Adakah saya dapat menyambung degree di USM sekiranya saya bukan berasal daripada Pra USM sebaliknya saya menyambung asasi di UM namun saya mahu menyambung degree di USM.
Mohon penjelasan akak.